söndag 27 april 2008

Karolines inlägg om skönhetsoperationer

Jag tycker inte att man bör plastik operera sig för att man vill bli snyggare eller något sådant över huvudtaget. Det kan ju vara okej om man har varit med om en svår olycka och måste plastik operera sig för att se ut som man gjorde innan eller för att man ska kunna fungera som man gjorde. Där går min gräns, man ska inte operera sig bara för att se snygg ut. Men om man bara vill operera sig för att se bra ut så tycker jag att det är otroligt själviskt och alla kan inte se likadana eller perfekta ut. Som kändisar t.ex., de opererar sig och sprutar in botox och så för att se bra ut men det tror jag är för att media har påverkat de så mycket så att de bantar för att bli så smala som möjligt och sedan måste de operera sig och skaffa botox för att de förstört sin kropp så mycket utav all bantning och så.
Så acceptera er själva och även andra. Man är skapad som man är och det tycker jag att man ska acceptera. Och man ska verkligen inte klanka ner någon annan för hur de ser ut eller så. Alla människor åldras ju och de måste man acceptera.

Alla musikvideor och tidningar och tv m.m har gjort sådana falska bilder av hur en människa ska se ut. Även de på omslagen och så är otroligt fixade och retusherade så de är inte äkta, medan de som kollar på bilderna och så tror att människorna de ser verkligen ser ut så, och de kanske förväntar sig att alla människor ska se ut som de gör; alltså perfekta.
Eftersom att man hela tiden hör folk som säger åh vad snygg hon/han är, så ska min tjej/kille se ut. Då tror man att alla ska se ut så och att man är jätteful om man inte ser ut så som alla förväntar sig att man ska göra. Men sanning är att ingen är perfekt alla har fel de vill bli av med.

1 kommentar:

8Es funderingar kring etik sa...

Bra åsikter! Vi tycker ungefär likadant. Förutom att du tycker att man ska vara så naturlig som möjligt, medan jag tycker att det inte spelar någon roll.
// linnéa